Who's On9 Now?

Rakyat Malaysia Jadi Mangsa Rusuhan Di UK????

PETALING JAYA: Adegan di London yang menyerang dan merompak pelajar Malaysia, Mohd Asyraf Haziq Rossli telah menyentuh hati berjuta-juta orang di seluruh dunia selepas klip video itu tersebar di Internet.


Klip video tersebut telah menjadi sebuah simbol keganasan yang tidak masuk akal di Britain,malah Perdana Menteri David Cameron sendiri mengakui kejadian itu.

Video yang bertajuk "Rusuhan London-sampah masyarakat mencuri daripada remaja yang cedera" berada di tangga video ke-7 yang paling banyak dilihat di YouTube minggu ini dengan lebih daripada 2.9 juta penonton di seluruh dunia.

Facebook juga dicipta dengan "Sokongan untuk pelajar Mohd Asyraf Haziq, dirompak dan mengalami pendarahan banyak," diberi 249 likes manakala "Get WellSoon Asyraf Haziq," mendapat 990 ‘likes’ sehingga semalam Jamie Cowen, bekas seorang pekerja Britain-Save the Children, telah melancarkan kempen Internet untuk membantu Mohd Asyraf.


Dirompak di London: Ketua Umno Maklumat, Datuk Ahmad Maslan menunjukkan imej-imej Mohd Asyraf dirompak manakala yang kedua ibu bapa dan adik lihat padahari ini.


Berdasarkan akaun Twitter Cowen, setakat ini kempennya berjaya mengumpul kira-kira 4,000 (kira-kira RM19, 350) dengan sumbangan yang masih mencurah.

"Lebih 1,200 orang telah mendermakan," katanya, sambil menambah bahawa di antara pendermanya ialah firma basikal British yangmemberikan Mohd Asyraf basikal yang baru sejak basikalnya dicuri.

Selain itu, dermaan dua tiket kelas pertama oleh syarikat keretapi British untuk Mohd Asyraf perjalanan ke mana-mana sahaja dan perkhidmatan percuma gigi dari doktor gigi Martin Nakisa di Britain.

Laman web "Let Do Something Nice For Ashraf" (www.somethingniceforashraf.tumblr.com) juga menerima beribu-ribu penyokong dalam masa beberapa jam selepas dilancarkan pada hari Rabu.

Dalam rakaman video oleh sahabatnya, Mohd Asyraf berkata dari katil di Hospital Royal London bahawa dia berbasikal dengan pelajar lain untuk melawat rakan apabila sekumpulan orang yang tidak dikenali, kira-kira 20 orang menuju ke arahnya.

"Saya rasa ada beberapa orang yang membawa pisau. Ada beberapa orang kelihatan seperti pelajar sekolah rendah. Mereka datang dalam kumpulan. Pada mulanya mereka tidak menyerang. Mereka hanya mahu basikal saya.

"Selepas itu, ada seseorang yang memasukkan tangan di dalam poket saya untuk mengambil telefon bimbit saya. Kemudian beliau menarik basikal dan saya tidak tahu apa yang berlaku selepas itu. Saya hanya ingat yang saya jatuh dan mulut saya berdarah. Jadi, mungkin saya ditumbuk, "Mohd Asyraf berkata dalam bahasa Melayu.

"Orang-orang melarikan diri dari tempat kejadian.
Lain-lain kemudiannya menghampiri saya dan berkata mereka mahu membantu, tetapi sebaliknya mereka yang di belakang saya hanya mengambil barangan dari beg saya, "katanya.

P/S: Walaupun rakyat Malaysia bukan rakyat UK namun rakyat UK tetap menghulurkan bantuan kepada rakyat Malaysia...Lihatlah betapa prihatinnya mereka...Kenapa rakyat Malaysia tak macam 2???