Who's On9 Now?

Tudung...Oh! Tudung...


Saya ingin menegur anda yg mengatakan tudung zaman sekarag menyamai tudung yg dipakai oleh rahib2 dgereja...
Sebenarnya pemikiran anda masih belum meluas lg...
Saya bukan ingin menunjuk lagak pada anda semua...
Cuma saya agak kecewa dengan pemikiran umat2 Islam sekrang...
Dan sebagai bakal designer, saya ingin menyuarakn pendapat...

Seperti yg anda semua tahu, tudung fesyen skrg mmg hampir menyerupai tudung yg dipakai oleh rahib2 dgereja...
Tapi jgn fikir manusia hanya membuta tuli shj mniru begitu shj...
Malah jgn mmbuat kajian pd satu rujukan sahaja...

Designer Islam sekarang semakin bertambah...
Mereka mengambil tudung rahib sbgai panduan fesyen tudung skrg ats sbb ingin menyelamatkn umat islam...
Biar saya ambil contoh...
Wanita yg memakai tudung kain @ segi 3...
Sebenarnya saya ingin bertanya pd anda semua...
Adakah mereka yg memakai tudung kain @ segi 3 e2 menutup aurat..?
Memang anda semua lihat mereka menutup aurat...
Tpi anda lupa...

Cuba lihat fesyen yg meraka gunakn...
Pin kn hujung tudung kat hujung baju...
Pin kn hujung tudung kat ats sanggul...
Pin kn dekat pembelahan tudung utk mnyambung tudung tersebut...

Bila mereka melakukan semua ini, apa yg anda nampak?
Wanita yg anggun, ayu & menutup aurat...
Tpi anda lupa...
Mereka sebenarnya belum menutupi aurat...SEPENUHNYA...
Kenapa saya berkata sebegitu??
Kerana mereka MENDEDAHKAN BENTUK PAYU DARA & MENAMPAKKAN LEHER yg trsembunyi dsebalik tudung melalui celah pembelahan tudung...
Malah, ada yg memakai tudung tapi rambut masih kelihatan dbelakang...
Maka, sama juga lh seperti fesyen tudung rahib...

Kerana e2 designer mmbuat design tudung yg terbaru tapi dikatakan menyamai tudung rahib...
Designer2 telah mmbuat kajian & telah mendapat jalan penyelesaian yang mudah iaitu...
Hanya memanjangkan hujung tudung hingga menutupi dada & bahagian belakang...

Maka, janganlah membuat penilaian tanpa membuat kajian yg meluas...
Jangan memandang masa yg lalu kerana masa skrg & hadapan memerlukan pemerhatian kita semua tetapi jadikan lh masa lalu sebagai pengajaran hidup kita semua...
Malah, lebih baik kita saling memperbaiki drpd hnya taw menyalahkan antara satu sama lain...
Kalau kita hnya taw mencari kesalahan org lain tpi tak membimbing mereka ke jln yg benar...
Nanti makin bertambah TUDUNG YG TERBANG KE LAUT CINA SELATAN (faham2 shj)

P/S:
Saya meminta maaf & berharap wanita yg memakai tudung dsana jgn mngambil ati...
Saya hanya mnyuarakn pendapat shj...
Lagipun saya sendiri xmemakai tudung...
Maaf ye...
Peace!! =)